RPB -67

Antal tillverkade:
Antal kända bilar: 24st

01

 
Historia: Första ägare Per Cewrien Stockholm. Den första bilen som byggdes. Den kördes -67 och -68 av Per som även var delaktig i konstruerandet av den här modellen. Därefter lottades den ut i tidningen Bilsport. Lycklig vinnare var Kent-Ove Läth i Bengtsfors. Han åkte några tävlingar innan den såldes vidare till Norge. Nuvarande ägare Okänd

6701.jpg (20902 bytes)

02

 

Historia: Första ägare Bror Jaktlund. Då Bror exprimenterade med lite alternativa lösningar så skiljer konstuktion på den här bilen sig från de övriga 67:orna. Erfarenheterna av detta blev sedan grunden till den serietillverkade -68:an. Bl.a ser man första versionen av "fyrpunktsbakvagnen". Såldes hösten -68 till Lars Karlsson Ludvika, sedan vidare till kompisen B-O Stark som båda körde på kul på ortens isbanor och ägde den fram till 2016. Nu återfunnen i ett otroligt välbevarat skick. Ägs sedan -21 av Kenny Lundström, Burträsk.

03
 
Historia: Första ägare Viktorsson. I ett försök att starta klassen Formel bleu här i Sverige köpte några grabbar i Gävle två RPB-bilar. Tanken var att de skulle förses med Renaultmotorer. En bil byggdes klar (se nedan) men denna klarade sig så gott som orörd. Såldes omkr. -85 vidare till Vello Thomassen. Ägs sedan 2014 av Robin Lindgren Skelefteå och har än i dag inte körts något alls.

6703.jpg (78965 bytes)

04  

Historia: Bilen som byggdes klar (se ovan). Ägts sedan -85 av Lars Westerlund Vrestorp. 2015 vidare till Ulf Aspbäck Burträsk. Fotograf okänd.

6704.jpg (82865 bytes)

05
Historia: Första ägare Okänd. Hittades i Knivsta någon gång på 90-talet Har genom åren ägts och tävlats framgångsrigt av bl.a. Svenna Hedman. Morgan Wiberg m.fl. Ägs för närvarande av Christer Oliw Grevlunda

6705.jpg (23608 bytes)

06

Historia:Okänd. Ägs för närvarande av Stephan Gremler Tyskland

Kännetecken: Chassinr: 190
 

6706.jpg (11251 bytes)

07
 
Historia: Första ägare Lars Lindvall Skellefteå. Efter att Lars kraschat bilen i en tävling på Örnsköldsviks Travbana så reparerades den av RPB. Har därefter stått orörd sedan gamla goda tiden. Nuvarande ägare Känd

6707.jpg (23607 bytes)

08
 
Historia: Enl. obekräftade uppgifter var första ägare PeO Boström Skellefteå.
Numera såld till Tyskland

6708.jpg (21956 bytes)

09
 
Historia: Första ägare Gunnar Sköld Filipstad. Aldrig tävlad bara provkörd. Därefter undanställd till 1999 då jag köpte den. Renoverad och tävlades med första gången -19
Ägs för närvarande av Thomas Lundström Burträsk

10
 
Historia: Okänd. Renoverad och körd av Åke Persson Klippan -08. såld -17 till Göran Tjärnlund Sexdrega

11
 
Historia: Okänd. Ägs för närvarande av Lars Runo Tillback

12
 
Historia: Första ägare Berndt Lundin Tierp, köptes som byggsats med Jaktlund-motor. Berndt byggde bilen klar, och deltog i ett par tävlingar innan den -68 byttes in hos en båthandlare i Gävle där spåren upphör. På 80-talet hittades bilen hos Gunnar Persson Båstad, han hade köpt bilen till sin son (vet ej namnet) som tävlade  t.o.m. -71. Har därefter stått orörd och är i mycket välbevarat originalskick. 1984 köpte Bo Göran Fritzon Förslöv bilen och provkörde den några tävlingar.  såldes -03 till Patrick Kaufmann Smygehamn, och -06 vidare till Stefan Persson Helsingborg. Ägdes åter igen av familjen Lundin några år innan den -19 såldes vidare till Anders Tjärnlund, Särö

6712.jpg (10005 bytes)

13
 
Historia: Första ägare Alf Andersson
 

6713.jpg (20518 bytes)

14
 
Historia: Första ägare Arne Evaldsson Ägs för närvarande av Björn Inge Dalby Norge

6714.jpg (32928 bytes)

15
 
Historia: Första ägare Lennart Paradis Helsingborg. Har sedan vandrad mellan ett antal ägare tills Robert köpte den -85. Den siste som tävlat med bilen är Göran Engbratt omkring -72. Ägs för närvarande av Robert Marklund Båtvik som renoverat den så nära originalutförandet som möjligt. Bäräknas komma ut på banan -21

16  
Historia: Renoverades 1984 av tidigast kända ägaren Anders Lindskoug.
 

6716.jpg (12151 bytes)

17
 
Historia: Okänd. Nuvarande ägare Morten A Gundersen, Norge
 

6717.jpg (25889 bytes)

18  
Historia: Första ägare Jan Svensson Uppsala. Körde sommaren -67 utan större framgångar. Har därefter stått i en lada till -99  då Bengt Gelotte och Bo Pettersson köpte den. Bilen har sedan fått en grundlig renovering och har sedan sommaren 2000 körts i historisk racing av Bengt och Bo
Ägs sedan -05 av John Øhlers Danmark

6718.jpg (9251 bytes)

19
Historia: Första ägare okänd. Kördes i början av 70-talet av en Denstad och Tom Færstad, Rakkestad såldes därefter vidare till Trondheim. Ägs för närvarande av Stig Bjørlykke NorgeT
Kännetecken: Tidigare färg: röd.
6719.jpg (68498 bytes)
20  

Historia: Första ägare Stener Svartrud Norge. Nuvarande ägare okänd, men enligt senast kända ägaren Per Martin Kolbeinsen ska bilen ska stå på någon typ av fordonsmuseum i trakterna kring Kopervik i Norge

21 Historia: Första ägare Torbjörn Wahlberg Skellefteå. Såldes via Pelle Lindkvist Bilaffär vidare till Jan-Anders Olander i Boden. Jan-Anders åkte några tävlingar innan bilen blev stående fram till -05 då den såldes tillbaka till Skellefteåtrakten och nuvarande ägaren Lars Fahlgren, Skelefteå
22 Historia: Första ägare okänt. En ungdom i Umeå köpte bilen via annons och byggde ny kaross i senaste F1-stuk med vingar och luftintag. Bilen blev sedan stående i många år innan ägaren insåg sitt misstag. Ägaren ångrade bittert att han i ungdomligt oförstånd kastat originalkarossen. Den nya Karossen revs av och resten såldes via Blocket till en VW-entusiast.
23
Historia: Byggdes av Torbjörn Nyström, Boden. Tävlades med under slutet av 60-talet under namnen , RPB, Vebo Mk3 och Vebo Mk4. Nuvarande ägare Erik Adolfsson, Boden
24 Historia: Lackad och byggd som en kopia av Ulf Carolis bil och beräknas komma ut på banan 2021. Nuvarande ägare Seth Davidsson, Luleå

tillbaka.gif (2777 bytes)