01 |
-
- Historia: Första ägare Per Cewrien Stockholm. Den första bilen som byggdes. Den kördes -67 och -68
av Per som även var delaktig i konstruerandet av den här modellen. Därefter lottades
den ut i tidningen Bilsport. Lycklig vinnare var Kent-Ove Läth i Bengtsfors. Han åkte
några tävlingar innan den såldes vidare till Norge. Nuvarande ägare Okänd
|
|
02 |
- Historia: Första ägare Bror Jaktlund. Då Bror exprimenterade med lite alternativa lösningar så skiljer konstuktion på den här bilen sig från de övriga 67:orna. Erfarenheterna av detta blev sedan grunden till den serietillverkade -68:an. Bl.a ser man första
versionen av "fyrpunktsbakvagnen". Såldes hösten -68 till Lars Karlsson Ludvika, sedan vidare till kompisen B-O Stark som båda körde på kul på ortens isbanor och ägde den fram till 2016. Nu återfunnen i ett otroligt välbevarat skick. Ägs sedan -21 av Kenny Lundström, Burträsk.
|
|
03 |
-
- Historia: Första ägare Viktorsson. I ett försök att starta klassen Formel bleu här
i Sverige köpte några grabbar i Gävle två RPB-bilar. Tanken var att de skulle förses med
Renaultmotorer. En bil byggdes klar (se nedan) men denna klarade sig så gott som orörd. Såldes
omkr. -85 vidare till Vello Thomassen. Ägs sedan 2014 av Robin Lindgren Skelefteå och har än i dag inte körts något alls.
|
|
04 |
Historia: Bilen som byggdes klar
(se ovan). Ägts sedan -85 av Lars Westerlund Vrestorp. 2015 vidare till Ulf Aspbäck Burträsk. Fotograf okänd.
|
|
05 |
- Historia: Första ägare Okänd. Hittades i Knivsta någon gång på 90-talet Har genom åren ägts och tävlats framgångsrigt av bl.a. Svenna Hedman. Morgan Wiberg m.fl. Ägs för närvarande av Christer Oliw Grevlunda
|
|
06 |
Historia:Okänd. Ägs för
närvarande av Stephan Gremler Tyskland
- Kännetecken: Chassinr: 190
-
|
|
07 |
-
- Historia: Första ägare Lars Lindvall Skellefteå. Efter att Lars kraschat bilen i en tävling på Örnsköldsviks Travbana så reparerades den av RPB. Har därefter stått orörd sedan gamla goda tiden.
Nuvarande ägare Känd
|
|
08 |
-
- Historia: Enl. obekräftade uppgifter var första ägare PeO Boström Skellefteå.
- Numera såld till Tyskland
|
|
09 |
-
- Historia: Första ägare Gunnar Sköld Filipstad. Aldrig tävlad bara provkörd. Därefter
undanställd till 1999 då jag köpte den. Renoverad och tävlades med första gången -19
- Ägs för närvarande av Thomas Lundström Burträsk
|
|
10 |
-
- Historia: Okänd. Renoverad och körd av Åke Persson Klippan -08. såld -17 till Göran Tjärnlund Sexdrega
|
|
11 |
-
- Historia: Okänd. Ägs för närvarande av Lars Runo
Tillback
|
|
12 |
-
- Historia: Första ägare Berndt
Lundin Tierp, köptes som byggsats med Jaktlund-motor. Berndt byggde bilen
klar, och deltog i ett par tävlingar innan den -68 byttes in hos en båthandlare
i Gävle där spåren upphör. På 80-talet hittades bilen hos Gunnar Persson
Båstad, han hade köpt bilen till sin son (vet ej namnet) som tävlade
t.o.m. -71. Har därefter stått orörd och är i mycket välbevarat originalskick. 1984 köpte Bo
Göran Fritzon Förslöv bilen och provkörde den några tävlingar.
såldes -03 till
Patrick Kaufmann Smygehamn, och -06 vidare till Stefan
Persson Helsingborg. Ägdes åter igen av familjen Lundin några år innan den -19 såldes vidare till Anders Tjärnlund, Särö
|
|
13 |
-
- Historia: Första ägare Alf Andersson
-
|
|
14 |
-
- Historia: Första ägare Arne
Evaldsson Ägs för närvarande av Björn Inge Dalby Norge
|
|
15 |
-
- Historia: Första ägare Lennart Paradis Helsingborg. Har sedan vandrad mellan ett antal ägare tills
Robert köpte den -85. Den siste som tävlat med bilen är Göran Engbratt omkring -72.
Ägs för närvarande av Robert Marklund Båtvik som renoverat den så nära originalutförandet som möjligt. Bäräknas komma ut på banan -21
|
|
16 |
- Historia: Renoverades 1984 av tidigast kända
ägaren Anders Lindskoug.
-
|
|
17 |
-
- Historia: Okänd. Nuvarande ägare Morten A
Gundersen, Norge
-
|
|
18 |
- Historia: Första ägare Jan Svensson Uppsala. Körde sommaren -67 utan större
framgångar. Har därefter stått i en lada till -99 då Bengt Gelotte
och Bo Pettersson köpte den. Bilen har sedan fått en grundlig renovering
och har sedan sommaren 2000 körts i historisk racing av Bengt och Bo
- Ägs sedan -05 av John Øhlers Danmark
|
|
19 |
- Historia: Första ägare okänd.
Kördes i början av 70-talet av en Denstad och
Tom Færstad, Rakkestad
såldes därefter vidare till Trondheim. Ägs för närvarande av Stig Bjørlykke NorgeT
- Kännetecken: Tidigare färg: röd.
|
|
20 |
Historia: Första ägare Stener
Svartrud Norge. Nuvarande ägare okänd, men enligt senast kända ägaren Per Martin
Kolbeinsen ska bilen ska stå på någon typ av fordonsmuseum i trakterna kring Kopervik
i Norge
|
|
21 |
Historia: Första ägare
Torbjörn Wahlberg Skellefteå. Såldes via Pelle Lindkvist Bilaffär vidare
till Jan-Anders Olander i Boden. Jan-Anders åkte några tävlingar innan bilen blev
stående fram till -05 då den såldes tillbaka till Skellefteåtrakten och
nuvarande ägaren Lars Fahlgren, Skelefteå |
|
22 |
Historia: Första ägare
okänt. En ungdom i Umeå köpte bilen via annons och byggde ny kaross i
senaste F1-stuk med vingar och luftintag. Bilen blev sedan stående i många
år innan ägaren insåg sitt misstag. Ägaren ångrade bittert att han i
ungdomligt oförstånd kastat originalkarossen. Den nya Karossen revs av och
resten såldes via Blocket till en VW-entusiast. |
|
23 |
- Historia: Byggdes av Torbjörn Nyström, Boden. Tävlades med under slutet av 60-talet under namnen
, RPB, Vebo Mk3 och Vebo Mk4.
Nuvarande ägare Erik Adolfsson, Boden
|
|
24 |
Historia: Lackad och byggd som en kopia av Ulf Carolis bil och beräknas komma ut på banan 2021. Nuvarande ägare Seth Davidsson, Luleå |
|