Episoder

 

brorpir.jpg (31777 bytes)

När Pirayan skulle marknadsföras var det bråttom. Det gällde att snabbt komma igång med försäljningen. Då reklambroschyren skulle tryckas fanns det ingen körklar bil. Istället fotograferades en motorlös Piraya när den bogserades runt på vägarna. "Pirayan under test på racerbana" löd bildtexten. För att symbolisera höga hastigheter sattes en hjälmprydd förare bakom ratten. Om man tittar noga kan man se bogserlinan i fronten.
 

Episod 2

Tack vare en mycket motorintresserad flygplatschef kördes under åren 1965 -70   biltävlingar på Skellefteås flygplats. Vissa kvällar ställdes banan även till förfogande för träningskörning. Det ställdes dock två krav. 1/ Att inte köra sönder de dyra landningsljusen. 2/ Dragfordon och släpvagnar fick inte tas in på flygplatsområdet dessa skulle parkeras längst bort på allmänna parkeringen. Racerbilarna skulle med största försiktighet köras eller helst rullas in och ut från flygplatsområdet. Dessa träningskörningar brukade ofta bjuda på rafflande figther. Den här kvällen körde Bror Jaktlund tillsammans med de andra Skellefteförarna. I stridens hetta råkade Bror sladda av banan rakt på ett landningsljus så glasskärvorna yrde. Kvickt var han tillbaka på banan och fortsatte som om ingenting hade hänt.
 
Just när striden var som hårdast tog träningspasset slut och bilarna vinkades av banan. Ingen ville dock ge sig frivilligt, med vrålande motorer körde hela klungan ut genom grindarna förbi huvudentren och vidare ner mot parkeringen. Motorerna hade knappt tystnat föränn en man kom springande. Högröd av ilska och med väl valda ord påpekade att om detta upprepades skulle det vara färdigåkt på banan det skulle han minsann se till. Oj oj vad arg han blev! tyckte någon bara för vi "buskört lite på parkeringen" vad ska han då bli när han upptäcker landningsljuset Bror körde sönder.            
-Här åker beviset för att det var jag sa Bror skrattande och sprättade bort en glasskärva ur bakdäcket.
 

Episod 3

Som vanligt när det handlar om tävlingsbilar, jobbar man under ständig tidspress. Vilket innebär mycket arbete under kvällar och nätter. Racing Plast var inget undantag. Bror brukade jobba så länge han orkade, och sovde bara i yttersta nödfall. (Han hade förresten sängen stående på Racing Plast.)
 
Den aktuella kvällen eller rättare sagt natten, höll Bror på med testkörningar i bromsbänken (bromsbänk=testbänk där man mäter effekten på motorer), till sin hjälp hade han nyanställde Björn Lagerström. Telefonen ringde och Björn svarade. Det var Burträsks Poliskommissarie Burlin som sömnigt frågade vad de höll på med. Han hade inte fått en blund i ögonen på hela natten. Just när han skulle till att somna så började motorvrålet, om och om igen. Burlin bodde bara ett stenkast från Racing Plast, precis i riktning mot hålet i väggen där avgasrören från VW-motorerna skrek ut sin längtan. Förskräckt räckte Björn över luren till Bror som vant svarade:
- Hej! Jasså, är det du nu igen? Bror fortsatte samtalet med att entusiastiskt förklara vilka fina bromsvärden han lyckats få fram och att de måste hinna bilen klar innan tävlingsdags.
Kommissarie Burlin hade ändå svårt att förstå meningen med provkörningarna, i alla fall vid den här tidpunkten på dygnet.

Om du själv har något roligt minne, Fotografier eller annat material från Racing Plast Burträsk. Så hör av dej!